Broarbejde i Hillerød

-
BygherreVejdirektoratet
-
HovedentreprenørHolbøll
-
UnderentreprenørEntreprenør Søren Kristiansen
-
Udførelse2024
i tal
-
13.680m3 jordarbejder
-
605m3 bundsikring og grus
-
154meter kloakarbejder
-
6stk. pumpebrønde
-
575m2 spuns
-
690m3 beton


Fokus på trafikafvikling
Broarbejdet og etableringen af ny afvandingsledning under privatbanen har krævet en spærring af togstrækningen.
For at genere mindst muligt blev privatbanen lukket i fire dage i juli, hvor mandskabet har arbejdet i døgndrift. I resten af juli måned kørte togene med reducerede afgange.
På Lyngevej, der krydser under Hillerødmotorvejens forlængelse, vil der i løbet af anlægsperioden være nedsat hastighed og kun ét farbart spor af hensyn til de arbejdende og trafikanternes sikkerhed. Der er opsat trafiklys, som regulerer trafikken. Fortov og cykelsti vil fortsat være tilgængelig, mens vejarbejdet står på. Desuden er der indført sporindsnævring og lysregulering på motortrafikvejen, hvilket opretholder muligheden for trafik i begge retninger.

Solide broforbindelser med in-situ støbning
I forbindelse med udvidelsen af den eksisterende bro over privatbanen har Holbøll in-situ støbt broens fløjvægge og sætningsplader ved enderne samt etableret præfabrikerede OT-bjælker og monteret overbeton for at sikre en stærk og holdbar bro.
Den nye bro over Lyngevej, der er opført parallelt med den eksisterende bro, er også in-situ støbt, og Holbøll håndterer både pælefundering og interimsafstivning mod det eksisterende bygværk.